SIAF 2017
Na Medzinárodné letecké dni som chodil ešte v časoch, keď sa konávali v Bratislave pod názvom SIAD. Bol som tam aj pri jedinej tragickej udalosti v roku 1999, keď tam padlo lietadlo Hawk 200. Pri páde zomrel pilot a jedna žena. Po väčšej prestávke sa v roku 2007 letecké dni znovu konali v Piešťanoch pod názvom Národné letecké dni ( NLD). Tu sa konali NLD až do roku 2011. V tomto roku sa mali konať, ale vtedajší minister obrany ich zrušil a vyzeralo to tak, že takéto podujatia, budú na Slovensku zase chvíľu pasé. V Piešťanoch som sa aj prvý krát vybral na NLD s foťákom, aj keď len s malým kompaktom.
NLD našťastie pre nadšencov lietania a letectva, len presunuli z Piešťan na Sliač a premenovali sa na Medzinárodné letecké dni (SIAF). Tu sa konajú od roku 2012. Od tohto roka sa s výnimkou minulého roka zúčastňujem každoročne aj ja.
Tento ročník bol jeden zlepších. My sme boli v sobotu, tak hodnotím tento deň. Takže ročník 2017 bol o dosť lepší oproti roku 2015 hlavne čo sa týka dynamických ukážok. Organizačne je to posledné roky nejaké poslabšie lebo ak si dobre pamätám, už prvý rok dali dosť vysokú latku, ale teraz mám pocit, že ju nejako podliezli. Ako som vyzdvihol dynamické ukážky, tak musím povedať, že sa mi zdalo, že tých statických bolo po menej. Čo sa týka občerstvenia, posledný krát som sa spoliehal na občerstvenie na mieste. No prepočítali sme sa, ale aspoň sme mali minerálku z domu. Neviem či podcenili návštevnosť (cca 150 000 ľudí) alebo proste čísla nepustia, ale človek, aby stál hodinu a pol v rade na žetóny a potom ďalšiu hodinu na nápoje a jedlo na prudkom slnku je moc.
Príchod na letisko v pozadí L-39
Na SIAF 2017 som sa tešil aj z dôvodu, že si ho pofotím. Fotiť na leteckých dňoch, ako som vyššie písal, som začal ešte v Piešťanoch a to ešte kompaktom. A môžem povedať, že z roka na rok je na tejto akcii čím ďalej tým viacej fotografov. V prvej línii, pred dráhou, je dosť ťažké si nájsť poriadne miesto.
Malá ukážka fotografov pri dráhe.
Celý program sa začal prestavením F18-Hornet. Bohužiaľ pri tomto prestavení sme ešte parkovali, takže moja prvá ukážka je medzi Piper L-4H, Fokker E-III a Fokker DR.I s ukážkou bojov s I. svetovej vojny. Po nich nasledovali ďalšie ukážky,medzi ktorými som nafotil aj niektoré statické ukážky, ktoré sú spolu s dynamickými v galérii.
2x Fokker DR.I
Agusta A109
Prílet slovenskej letky 3x MIG 29 a L-39
Na oficiálnom otvorení zoskočili parašutisti z ktorých každý mal jednu vlajku štátu, z ktorého boli účinkujúci na SIAFe. Nakonci zoskočili ešte traja parašutisti a to so slovenskou vlajkou a vlajkami NATO a EÚ. Po oficálnom otvorení pokračovali ďalšie dynamické ukážky a to chorvátskou leteckou skupinou Krila Oluje na šiestich lietadlách PC 9M.
Po tejto skupine prišiel na rad historický Spitfire, s ktorým naháňali anglický vojnový piloti nemeckých. Po Spitfire bol na rade dnešný bojový stroj, ktorý riadil jeden z najlepších display pilotov na svete kapitán Ivo Kardoš.
JAS-39 Gripen
Diváci mali na protilahlom svahu ďalšie hľadisko. Aj z tohto hľadiska sa mohli pozerať na prílet a následnú šou najväčšieho dopraveného lietadla na svete Airbus A 380, ktorý priletel z francúzskeho Toulouse.
Prílet Airbusu A 380
Airbusu A 380
Airbusu A 380
Po tomto gigantickom skvoste prišiel na rad vrtulník MI-35. tento vrtulník má náter podľa známeho filmového hororu Votrelec.
Po „Votrelcovi“ nasledoval prelet bombardéra B-52, ktorý bol aspoň pre mňa najväčším sklamaním dňa. B-52 bol v minulosti, myslím v roku 2014 na statickej ukážke, teraz mal podľa organizátorov ukázať dynamickú ukážku. Bohužiaľ celá jeho dynamická ukážka bola len prelet nad pristávacou dráhou.
B-52 a jeho prelet
Pri statických uážkach bol najväčším ťahákom najnovší vrtulník slovenskej armárdy UH-60 Black Hawk.
Pri prezeraní a fotení tohto vrtulníka pokračala aj šou vo vzduchu. Na rade bola stíhačka československej výroby L-39, tzv. Albatros.Tieto lietadlá používali aj piloti bývalej akrobatickej slovenskej skupina Biele Albatrosy.
Vystúpenie L-39 nasledovalo ďalšie vystúpenie zo slovenska a to záchranárov na vrtulníku MI 171. Následne po vystúpení tejto posádky prišla na rad rozlúčka s vládny lietadlom TU 154 a privítanie nových dvoch lietadiel Airbus A319 a Fokker 100.
MI-171 a záchranári
MI 171
Vládna letka vľavo Airbus A-319, vpravo TU-154
S vládnou letkou sme sa rozlúčili a čakal nás vrchol dňa a to sedemčlenná akrobatická skupina Al Fursan (Rytieri) zo Spojených Arabský Emirátov. Táto skupina mala na SIAFe premiéru a bolo sa načo pozerať. Celé predstavenie zakončili grandióznou zostavou nazvanou DNA. Vystupovali na lietadlách MB-339 NAT, ktoré používa aj talianska skupina Frecce Tricolori. Táto talianska skupina dokonca začvičovala Al Fursan.
Al Fursan a ich DNA
Vyššie som písal, že Al Fursan zakončili svoje predstavenie na oblohe so zostavou DNA, ale nebola to tak moc pravda. Skutočné zakončenie bolo pri prelete spolu s fenomenálnym maďarským akrobatickým pilotom Zoltánom Veresom, ktorý vystupoval hneď po Al Fursan.
Al Fursan a Zoltán Veres, otočený dole hlavou
Niektorých Zolo nudil a niekoho to dosť zaujalo.
Zolo Veres dolietal a na rad prišiel síce menej obratný stroj, ale zase o to výkonejší a hlučnejší a to F16 s réžii tureckých pilotov.
Po vystúpení tureckých pilotov, si naše uši oddýchli, ale oči moc času na oddych nemali. Keďže na oblohe sa zjavili slovenskí Očovský bačovia a ich úžasné akrobatické vystúpenie na vetroňoch.
Na záver dňa vystúpil slovenský pilot s našim nadzvukovým MIGom 29.
Tak takto nejako vyzeral sobotňajší SIAF 2017 mojimi očami. Nie všetkých vystupujúcich sa mi podarilo odfotiť a tak som spomenul poväčšine len tých, ktorých som fotil. Na záver poviem len toľko, že o rok by som tam mal byť zase a už teraz som zvedavý čo pripravia organizátori.